Matlamat Kehidupan 8- Hikmah Kejadian Manusia 2

>> Thursday, August 16, 2007

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dalam episod ini, Mukjizat Saintifik ingin mengajak para pembaca yang budiman agar bersama-sama memikirkan apakah hikmah di sebalik penciptaan kita. Mungkin ada di kalangan kita sudah mengetahui jawapannya dan tidak sedikit yang masih kabur tujuan hidupnya. Namun begitu Mukjizat Saintifik akan cuba membuka jalan untuk kita sama-sama berfikir, kaedah terbaik untuk mengetahui tujuan dan matlamat hidup manusia.

Sekiranya anda terjumpa seorang manusia yang terpisah dari arus pemodenan. Tidak pernah kenal erti kemajuan. Tidak pernah mengecap nikmat pembangunan. Teknologi terkini langsung tidak terfikir di benaknya. Kehidupannya hanya sekadar rumah, pakaian dan makanan. Tiba-tiba melintas di hadapannya sebuah kereta. Lalu si manusia tadi berkata: "Apakah benda itu?. Apakah kegunaannya? Mengapa perlu ada benda itu?".

Mungkin kita boleh menjawab persoalan tersebut secara tepat dan betul. Akan tetapi ramai manakah manusia moden di zaman ini boleh menerangkan fungsi, kegunaan dan matlamat penciptaan kereta? Bagaimanakah cara untuk memastikan kereta yang dibeli ini sentiasa baik kondisinya? Bagaimana hendak menjaganya? Bagaimana pula cara untuk menggunakan kereta agar ia tidak rosak dan musnah?

Persoalan di atas agak sukar dijawab oleh kita. Adakah cara lain untuk mengetahui kesemuanya itu? Ya! tentu sekali ada cara dan penyelesaiannya. Caranya ialah dengan kita bertanya kepada pencipta kereta itu sendiri. Tanya beliau, apakah fungsi dan matlamat dari penciptaan kereta ini? Mengapa kereta ini dicipta? Untuk apa? Untuk siapa? Bagaimana cara untuk menggunakannya dengan cara yang betul agar kereta yang dipandu tidak mudah rosak dan musnah.

Semua persoalan di atas, dapat dijawab oleh pencipta kereta dengan jelas dan tepat. Ini kerana beliau dapat mengetahui selok belok perihal kereta kerana beliaulah yang menciptanya. Beliau tahu tujuan dan matlamat penciptaan kereta, tahu kenapa ia dicipta, untuk apa, untuk siapa dan kaedah pemanduannya.

Oleh itu, bagaimanakah cara yang paling tepat untuk mengetahui matlamat dan tujuan kehidupan serta hikmah kewujudan manusia ini? Sudah tentu persoalan ini perlu diajukan kepada Pencipta manusia itu sendiri. Siapakah Pencipta manusia? Bagaimana cara untuk mengenali Pencipta?

Tunggu episod seterusnya untuk pembongkaran selanjutnya

0 comments:

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP