Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Matlamat Kehidupan 7- Hikmah Kejadian Manusia

>> Wednesday, August 15, 2007


Bertemu lagi. Kali ini Mukjizat Saintifik akan membawa para pembaca budiman semua kepada satu dialog yang berlaku di antara seorang tokoh dalam ilmu mukjizat saintifik yang dipanggil sebagai Syeikh dengan seorang tokoh ilmuan barat iaitu Profesor Christopher Ballis. Beliau adalah panel pemeriksa bagi ujian kelayakan bagi mendapatkan keahlian Persatuan Perubatan di Raja Britain.

Dialog ini sebenarnya telah diceritakan oleh Syeikh dalam siri kuliahnya yang berkaitan dengan mukjizat saintifik. Begini perbualannya:

Syeikh: Prof, adakah mata dicipta dengan hikmah?

Prof:Ya, tentu sekali.

Syeikh : bagaimana pula dengan hidung? adakah ia dijadikan dengan hikmah?

Prof: Ya.

Syeikh
: Bagaimana dengan mulut, tangan, jantung, paru-paru, hati dan usus kecil?

Prof
: Anda sedang mengatakan kepada saya tentang satu ilmu yang sempurna yang dikenali sebagai "ilmu tugas-tugas anggota tubuh" (Fisiologi) yang mana tidak mungkin seorang doktor boleh diijazahkan dari mana-mana fakulti perubatan kecuali setelah belajar ilmu ini iaitu ilmu fisiologi.

Syeikh
: Terima kasih. Jadi Prof, adakah anggota-anggota tadi dicipta untuk dirinya sendiri atau untuk keseluruhan tubuh?

Prof: (ketawa) Pada pendapat kamu, jika kita datangkan sistem tulang semata-mata tanpa jasad adakah ia mempunyai nilai?

Syeikh: Bukan!

Prof: Jadi, bagaimana kamu boleh berkata bahawa bahagian-bahagian ini dicipta untuk dirinya sendiri? Ia tidak diciptakan melainkan untuk keseluruhan!!!

Syeikh: Saya bertanyakan kamu Prof, dan kamu telah menjawab soalan saya dengan baik, terima kasih. Namun ada satu lagi persoalan pada saya. yang seluruh ini (jasad manusia), apakah hikmah daripadanya? Kenapa ia dijadikan?

Prof: (terperanjat) Ini adalah falsafah

Syeikh: Kamu mengelak (dari menjawab pertanyaan saya) dan kamu cuba melarikan diri sekarang ini. Sebentar tadi ia adalah ilmu fisiologi, ilmu! ilmu!. Dan sekarang, apabila kita sampai kepada yang keseluruhan ini, awak lari dan mengelak. Saya tahu kamu akan lari dan mengelak kerana hikmah tersebut tidak akan diketahui melainkan dari ajaran Tuhan yang menjadikan manusia ini kerana ia adalah ilmu yang tersembunyi pada diri Pencipta Yang Maha Agung lagi Maha Tinggi, Yang Maha Suci. Namun begitu masih ada satu persoalan pada diri saya Prof.

Prof: Apakah ia?

Syeikh: Kasut anda milik anda! adakah ia mempunyai hikmah?

Prof: Ya.

Syeikh: Prof, anda pasti?

Prof: Saya pasti.

Syeikh: Beritahu saya apakah hikmahnya?

Prof: Kasut dapat melindungi kaki saya daripada benda-benda tajam, cecair-cecair yang berbahaya, perubahan cuaca dan daripada benda yang mungkin menembusi tapak kaki saya berupa cacing sekira saya berkaki ayam ketika berjalan.
Syeikh: Kamu pasti?

Prof: Pasti!

Syeikh: Kamu pula, apakah hikmah dari kejadian kamu?

Prof: (terperanjat)

Syeikh: Ajaib! Demi Allah! Saya begitu takjub dengan ketamadunan kamu yang mengatakan kepada anak-anaknya: "kamu lebih hina dari kasut kamu!!!". Kasut mempunyai hikmah manakala si pemakainya tiada sebarang hikmah daripadanya, tiada hikmah dari kewujudannya!!!.

(Petikan dari Siri Bukti-bukti Keimanan dan Mukjizat-mukjizatnya)

Jadi, apakah hikmah disebalik penciptaan manusia? Siapa yang mencipta? Kenapa kita diciptakan? Bagaimana untuk mengenali siapa pencipta?

Teruskan bersama kami untuk pembongkaran selanjutnya...

0 comments:

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP