Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bongkar 1

>> Thursday, September 6, 2007

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada episod lalu, Mukjizat Saintifik ada memperkatakan tentang kebaikan yang terdapat pada amalan berpuasa. Perkara ini ditegaskan dalam kitab al-Quran yang merupakan "manual user" manusia yang disediakan Tuhan Pencipta manusia, kepada manusia.


Apakah kebaikan yang ada pada amalan berpuasa itu? Jawapannya ada pada ujikaji yang telah dijalankan oleh saintis barat. Satu uji kaji yang dijalankan terhadap manusia dan anjing di makmal biologi Universiti Chicago yang mana banyak dari hasil kajiannya dimuatkan di dalam Journal of Metabolic Research, telah menunjukkan bahawa berpuasa bagi jangka masa 30-40 hari akan menyebabkan kadar metabolisme bertambah sebanyak 5-6%.

Dr. Mac Fedan; beliau adalah dari kalangan ahli perubatan antarabangsa yang mengambil berat dalam kajian puasa dan kesan-kesannya berkata: “Setiap manusia memerlukan kepada puasa sekalipun dia tidak sakit; kerana toksin-toksin makanan dan ubat berkumpul di dalam tubuh lalu menjadikannya seperti orang yang sakit dan memberatkannya, maka kecergasannya akan berkurangan. Apabila seseorang berpuasa, dia akan terlepas daripada bebanan toksin-toksin berkenaan dan dia akan merasai kecergasan dan kekuatan yang tidak dialami sebelum itu”

Anda teruja? Teruskan bersama kami untuk membongkar kebaikan berpuasa. Maklumat di atas adalah petikan dari buku terjemahan terbitan tim Mukjizat Saintifik yang berjudul "Puasa, Hikmah dan Hukum menurut Islam dan Perspektif Sains Moden" karangan Syeikh Abdul Majid al-Zindani.

1 comments:

Anonymous February 21, 2010 at 10:08 PM  

Ya, mungkin kerana itu

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP