Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Matlamat Kehidupan 4 - Matlamat Kewujudan

>> Saturday, August 4, 2007

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada episod ini Mukjizat Saintifik akan membawa kepada para pembaca suatu fakta yang menarik. Apabila disebut gunung berapi maka terbayang di benak kita akan suatu bencana yang menakutkan. Kesannya bukan sedikit kepada kehidupan manusia, malah ada yang perlu dibayar dengan nyawa dan harta benda. Ramai manusia benci akan kehadiran gunung berapi ini. Namun begitu adakah manusia itu sendiri pernah terfikir apa yang berlaku sekiranya fenomena gunung berapi ini tidak berlaku? Pernahkah?

Gunung berapi adalah bukaan, atau rekahan, pada permukaan atau kerak Bumi, yang membenarkan gas, abu, dan batu cair yang panas bebas jauh di dalam bawah permukaan bumi. Ia terdapat dalam pelbagai bentuk. Di antaranya ialah Gunung-api Rekahan (Fissure Volcano), Gunung-api Perisai (Shield Volcano), Gunung-api Kubah (Dome Volcano), Kerucut Bara (Cinder Cone), Gunung-api Campuran (Composite Volcano) dan Kaldera (Caldera).


Gunung berapi terdapat di seluruh dunia. Namun kehadirannya paling ketara dirasai di kawasan Lingkaran Api Pasifik. Ia merujuk kepada kawasan yang terletak mengelilingi Lautan Pasifik, di mana kerak bumi pecah dan bergeser atau apa yang dikenali sebagai plat tektonik. Gunung berapi akan meletus apabila magmayang terkumpul di kabin atau kamar magma mengalami tekanan yang tinggi dari dasar perut bumi. Ekoran dari itu, gunung berapi meletus dengan membebaskan lava, abu panas dan gas.

Jika direnung secara tipikal, fenomena gunung berapi ,mengundang pelbagai masalah dan bencana. Namun begitu, apabila manusia sendiri membuat kajian dan penyelidikan, maka kewujudan gunung berapi terhadap kehidupan manusia semakin dirasai pentingnya. Terdapat seribu rahmat di sebalik setitis laknat. Kewujudan gunung berapi sungguh bererti walau pun dibenci.

Tunggu untuk sama-sama membongkar matlamat dan rahmat di sebalik kewujudan gunung berapi...

Rujukan

1. http://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_berapi
2. http://disaster.elvini.net/volcanic.cgi
3. http://ms.wikipedia.org/wiki/Lingkaran_Api_Pasifik
4. http://www.geocities.com/semua_hal/FaktaGunungBerapi.htm#Kandungan

0 comments:

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP