Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Matlamat Kehidupan 3

>> Monday, July 16, 2007


Salam sejahtera. Bertemu kembali dalam matlamat kehidupan, siri ke 3. Kali ini kita meninjau terhadap spesis tumbuhan yang paling dibenci oleh manusia khususnya petani iaitu "LALANG".Ia biasanya dikaitkan sebagai "tumbuhan perosak" dan selalunya di hapuskan dengan kaedah kawalan rumpai samada meracun, menebas atau mencabut rumpai tersebut.

Walau bagaimana pun,lalang mempunyai kepentingan tertentu. Lalang merupakan sejenis pokok perintis yang akan mengkoloni tanah yang diterangkan dari pokok lain dengan pantas. Ini membantu kerana hakisan tanah akan terhalang. Tanah dan galian yang terdedah akibat kehilangan tumbuhan penutup bumi yang asal dapat dikekalkan oleh lalang yang menghalang hujan lebat menghanyutkan ia ketempat lain.

Dengan itu lalang dapat membantu mengurangkan hakisan tanah dan pada masa yang sama lalang membantu mengekalkan kesuburan tanah.

Masya-Allah! Tabarakallah! Lalang yang merupakan spesis rumpai yang menyusahkan para petani, rupa-rupanya agen penting dalam mengekalkan struktur kesuburan tanih. Bersyukurlah kita semua dengan kehadiran lalang yang mana tanah petani menjadi subur dan tidak terhakis.

Jelas sekali tujuan kehidupan sang lalang.

Pembongkaran diteruskan, sekiranya anda bersama kami...

Rujukan: http://ms.wikipedia.org/wiki/Lalang

0 comments:

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP