Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Matlamat Kehidupan 5- Matlamat Kewujudan 2

>> Thursday, August 9, 2007

Bertemu kembali. Pada kali ini Mukjizat Saintifik akan memperkatakan tentang matlamat kewujudan gunung berapi. Walaupun ia dikenali sebagai bencana alam yang dasyat, tetapi ia juga bertindak sebagai pelindung bagi manusia itu sendiri.

Pada artikel lepas, ada diperkatakan bahawa gunung berapi bertindak memuntahkan bahan-bahan panas dari perut bumi ke permukaan bumi. Hal ini terjadi apabila berlakunya tekanan yang tinggi pada kabin magma. Persoalannya, sekiranya tiada gunung berapi yang sanggup memuntahkan bahan bahang bumi, apa akan terjadi? Sudah tentu bumi akan menerima tekanan yang tinggi lantas ia akan meletup. Sekiranya bumi meletup, ke manakah kita pada waktu itu? Semakin terasakah kita akan matlamat kewujudan gunung berapi?

Selain itu, gunung berapi juga mempunyai peranan besar dalam kejadian gunung-ganang sekaligus menjadikan ia sebagai pasak kepada bumi. Dengan ini lapisan kerak bumi menjadi kukuh dan stabil. Gunung berapi juga berperanan sebagai ejen penting dalam pembentukan daratan. Manakala gunung berapi bawah laut dan di pinggir laut pula mampu membentuk tanah baru hasil magma yang keluar dari perut bumi dan masuk kelaut. Sebagai contoh, kepulauan Hawai terbentuk daripada aktiviti gunung berapi yang terletak di Rabung Tengah Atlantik. Gunung berapi ini mengeluarkan magma, lantas membentuk kepulauan yang boleh didiami oleh manusia.

Tanah yang terbentuk daripada letusan gunung berapi lava bes kaya dengan pelbagai mineral dan sangat sesuai untuk kegiatan pertanian. Contohnya seperti di Dataran Tinggi Deccan di India subur untuk tanaman kapas. Di Jawa, kawasan gunung berapi diteres untuk tanaman padi.


Mata air panas dan geiser gunung berapi pula boleh digunakan untuk menghasilkan tenaga alternatif iaitu tenaga geotermal. Paip akan ditanam jauh ke dalam tanah untuk memanaskan air bagi menghasilkan wap untuk menjalankan turbine dan seterusnya menghasilkan kuasa eletrik.

Semakin banyak terbongkar semakin payah untuk menafikan tujuan dan matlamat kewujudan gunung berapi. Gunung berapi adalah anugerah yang sering disalah sangka oleh sesetengah manusia. Oleh itu, apakah lagi benda yang wujud di dunia ini yang tiada faedah, tujuan dan matlamat kewujudannya?

Pembongkaran sebenar semakin hampir. Tunggu!...

Rujukan
1. http://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_berapi
2. http://www.geocities.com/semua_hal/FaktaGunungBerapi.htm
3. http://smkdds.tripod.com/geografi/kesan.htm

0 comments:

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP