Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Matlamat Kehidupan 2

>> Monday, July 2, 2007



Bersua kembali.

Mungkin ramai di kalangan kita tidak menyangka bahawa semut mempunyai pertalian yang intim dengan minuman kita. Lebih-lebih lagi air Milo yang selalu kita hirup bersama sarapan. Lebih tepat lagi jika dikatakan bahawa, semut mempunyai hubungan khusus dengan semua produk makanan yang berasaskan "KOKO".

Bagaimana ia boleh terjadi?

Satu artikel yang diterbitkan oleh Lembaga Koko Malaysia menyatakan bahawa:


"Semut hitam koko merupakan agen kawalan biologi yang penting dan merupakan spesies semut yang dominan di ekosistem koko-kelapa. Semut hitam koko mempunyai bilangan permaisuri yang banyak didalam satu koloni (polygyny) dan membentuk unicolonial (superkoloni) yang tidak mempunyai ‘behavioral colony boundaries’. Semut Hitam Koko terdapat dengan banyaknya di Malaysia, Indonesia, Vietnam dan Filipina."

Nah! Jelaskan matlamat dan halatuju kehidupan dan kewujudan semut. Walaupun bukan semua spesis semut yang boleh dimanfaatkan, akan tetapi kewujudan "semut" masih lagi dianggap penting oleh manusia lebih-lebih lagi kepada para pekebun koko. Walaupun kita kurang senang dengan kehadiran semut di gelas Milo kita, ingat! keluarga mereka adalah utusan yang diutus oleh Tuhan untuk memastikan agar koko yang menghasilkan milo ini, sentiasa sihat dan segar.

Baiklah, mungkin ada yang masih tidak berpuas hati dengan hidupan yang dibenci seperti lipas dan beberapa jenis lagi makhluk pengotor. Mungkin kewujudan mereka menyusahkan malah tiada faedah dan sia-sia. Akan tetapi, perlu diingat bahawa setiap benda dan perkara yang diadakan di dunia ini bukan semata-mata untuk bangsa manusia sahaja. Bahkan masing-masing mempunyai pertalian dalam ekologi tersendiri. Mungkin bagi manusia lipas tiada faedah dan gunanya, tetapi mungkin tidak pada makhluk lain. Jadi, janganlah perasan bahawa hanya kita sahaja yang berhak ada dan wujud di dunia ini.

Teruskan bersama kami untuk pembongkaran seterusnya...

2 comments:

zhfrz November 16, 2007 at 11:11 AM  

terima kasih kerana membincangkan hal ini. saya memang tengah lapar nak cari sesuatu yang menyegarkan otak.

~me~ April 25, 2008 at 7:41 AM  

Alamak! Jadi dah tak boleh spray lipas lagi ke? Gelinya...

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP