Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tee Hui Yee, Shahiduzzaman dan Cellular Memory

>> Sunday, October 21, 2007

Negara digawatkan dengan kisah pembedahan pemindahan Tee Hui Yee, seorang remaja cina yang telah dijalankan di Institut Jantung Negara (IJN). Beliau adalah pengguna jantung mekanikal menggantikan jantung asal. Oleh kerana jantung mekanikal yang digunakan oleh beliau hanya mampu bertahan selama setahun, Tee Hui Yee berusaha mencari jantung asli sebagai ganti. Saban hari gadis berusia 14 tahun ini, dalam kesedihan dan tangisannya, mengira-ngira bila nafasnya akan terhenti. Namun penantiannya selama 1 tahun berakhir apabila satu pasangan suami isteri sudi mendermakan jantung anak mereka kepada Tee Hui Yee.

Pada 3 Oktober 2007, jantung penderma diterbangkan terus ke Kuala Lumpur melalui penerbangan ihsan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang menunggu di Lapangan Terbang Ipoh. Menurut Utusan Malaysia, penderma tersebut berasal dari Sitiawan, Perak. Pada 4 Oktober, tepat jam 10.45 malam, Tee Hui Yee dibawa masuk ke bilik bedah dan menjalani pembedahan maraton yang berlangsung selama 13 jam.

Namun begitu, Tee Hui Yee terpaksa menjalani pembedahan kali kedua apabila tubuhnya menolak jantung penderma pertama. Menurut ilmu sains perubatan, faktor utama penolakan organ insan lain disebabkan antibodi peneriama terlalu kuat. Dengan ini, sistem pertahanan badan menahan sebarang bentuk anasir luar untuk dimasukkan kedalam jasad penerima. Hasilnya, jantung atau sebarang organ tidak dapat diterima oleh tubuh penerima.

Akan tetapi, di sana masih terdapat beberapa kemungkinan yang menjadi faktor penyebab kepada penolakan badan penerima terhadap organ penderma. Faktor tersebut dikenali sebagai Cellular Memory. Apakah ia Celular Memory itu? Cellular Memory ialah suatu istilah yang merujuk kepada perkara-perkara yang melibatkan memori, perangai, kegemaran dan citarasa yang mana semua itu tersimpan dalam setiap sel badan, bukan hanya tertumpu kepada otak sahaja. Menurut kajian sains lagi, setiap sel badan manusia, mampu menyimpan memori, perangai, hobi dan citarasa tuan empunya badan. Cellular Memory juga merujuk kepada kemampuan sel-sel badan menyimpan maklumat tentang personaliti, citarasa dan juga sejarah silam. Oleh itu, bagaimana pula sel-sel badan ini boleh menyimpan maklumat sepertimana otak?

Kajian sains menunjukkan bahawa, semua sel berinteraksi di antara satu sama lain melalui rangkaian asid amino yang dikenali sebagai "neuropeptida" dan juga reseptor. Kajian-kajian sebelum ini berpendapat bahawa, asid amino banyak terdapat dalam otak sahaja. Namun begitu, selepas kajian baru dibuat, ia menunjukkan bahawa asid amino bukan sahaja tertumpu kepada otak, malah ia juga wujud di setiap organ terutama pada organ-organ penting seperti jantung.

Kate Ruth Linton, seorang pelajar di kolej Montgomery, US, telah menulis satu jurnal berkenaan pemindahan jantung dan Cellular Memory yang bertajuk "Cellular Memory In Heart Transplant". Menurut jurnal tersebut, beberapa kajian telah dibuat terhadap penerima-penerima jantung. Kajian ini telah membuktikan bahawa penerima jantung terikut-ikut dengan tabiat serta perangai dari pendermanya.

Sebagai contoh, satu kes telah berlaku pada Mei 1998 di mana satu pembedahan pemindahan jantung telah dijalankan. Claire Sylivia, seorang perempuan, menerima jantung dari seorang remaja lelaki berusia 18 tahun yang terbunuh dalam satu kemalangan motosikal. Tidak lama kemudian, Sylivia mendapati dirinya mengalami beberapa perubahan yang ketara pada selera, tabiat serta tingkah laku. Dia mendapati dirinya lebih terasa maskulin serta teringin memakan cili serta bir. Sedangkan sebelum ini Sylivia tidak menggemarinya.

Selepas mendapati perubahan yang agak janggal pada dirinya, maka Sylivia pergi menemui keluarga penderma dan beliau dapati segala selera, tabiat dan tingkah laku hampir-hampir menyamai dengan Tim L., penderma jantung tersebut.

Dalam kes Tee Hui Yee, sekira tubuh beliau menerima jantung penderma pertama, Allahyarham Nur Mohammad Sahiduzzaman Yusoff, hafiz al-Quran 18 juzuk serta imam terawih di Masjid kampung Sungai Tiram, Sitiawan, apakah bakal yang terjadi nanti?

Kami tinggalkan persoalan ini untuk dijawab oleh para pembaca yang budiman sekalian. Wallahua'lam...

Rujukan
1. Utusan Malaysia Online
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Cellular_memory
3. Kate Ruth Linton, Cellular Memory In Heart Transplant, volume 2, September 2003, Montgomery Collage.

9 comments:

Mardihah November 5, 2007 at 2:02 AM  

menarik sekali,

perkembangan entri yang memcah minda dan menakjubkan...

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).” (al-Ahzaab: 21)

HeGu October 25, 2008 at 12:01 AM  

isk tu keje ALLAH daa wat per nak pkpk..apa yg bakal terjadi...yg penting kita kena pk...cam ner cara nak kurengkan pembuangan masa kita terhadap kerje yg x berpaedah kepada yg lebih berpaedah...akekeke

Anonymous March 27, 2009 at 6:55 AM  

I'm not agree with your points.If you want to refer to any journal, make sure the journal correspond to the Journal Format.Because journal has its own format which must be followed by any journalist.So, your journal that used as reference totally can't be accepted.And as conclusion the fact that you put inside is not strong enough to be accepted as scientifically evidence- based

Anonymous March 27, 2009 at 7:02 AM  

Secondly I can say that only stupid people will read wikipedia coz it can be changed by any unresponsible person.What ever it is you should proud to yourself also because you have put a lot of your effort to share with other but make sure the fact is can or had been proven and the important s can be TRUSTED scientifically. by Dr. Salam Abd. HameedLecturer from Monash University.

Anonymous March 27, 2009 at 7:02 AM  

Anyway good job.

Anonymous December 5, 2010 at 4:58 AM  

jazakumullah khairan kathira.

Bicara Mekna May 14, 2012 at 8:51 PM  

sains tak boleh melawan kehendak ALLAH..

Anonymous March 27, 2016 at 2:09 AM  

it is true that the first donor is a hufaz ? how do u know ? and so . what your answer for the question that u asked above ?

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP