Wednesday, January 1, 2025

Cellular Memory dan Kesan Terhadap Emosi: Analisis Kritis dari Perspektif Sains Moden dan Islam

Abstrak

Artikel ini membincangkan konsep cellular memory atau memori sel, iaitu hipotesis bahawa sel tubuh mampu menyimpan pengalaman dan emosi, bukan hanya otak. Walaupun sains moden masih memperdebatkan kesahihannya, terdapat bukti awal melalui kajian epigenetik, psikosomatik, dan laporan penerima organ. Dalam Islam, konsep tubuh menyimpan rekod amal dan hati (qalb) sebagai pusat emosi serta kefahaman memberi dimensi spiritual yang memperkukuh idea tersebut. Artikel ini menganalisis kedua-dua perspektif secara kritis, menilai kekuatan, kelemahan, dan implikasi terhadap kefahaman manusia mengenai hubungan tubuh, emosi, dan spiritualiti.


Pendahuluan

Memori lazimnya dikaitkan dengan otak sebagai pusat penyimpanan maklumat. Namun, teori cellular memory mencabar tanggapan ini dengan menyatakan bahawa pengalaman emosi, trauma, dan ingatan tertentu boleh tersimpan dalam sel tubuh. Perbahasan ini semakin mendapat perhatian dalam bidang neurosains, psikologi, dan perubatan alternatif, khususnya selepas muncul laporan pesakit pemindahan organ yang mengalami perubahan personaliti.


Dari sudut Islam, konsep tubuh sebagai penyimpan rekod amal telah disebut dalam al-Quran dan hadis. Justeru, kajian silang disiplin antara sains moden dan Islam dapat membuka horizon baharu dalam memahami hakikat manusia.


Perspektif Sains Moden

Sains moden menilai cellular memory melalui beberapa sudut:


Epigenetik: Kajian menunjukkan trauma atau pengalaman hidup boleh mengubah ekspresi gen tanpa mengubah DNA, dan kesan ini boleh diwarisi.


Psikosomatik: Emosi memberi kesan langsung kepada tubuh. Stres kronik, misalnya, boleh menyebabkan penyakit jantung atau gangguan hormon.


Pemindahan Organ: Laporan anekdot mendedahkan penerima organ (khususnya jantung) mengalami perubahan minat, mimpi, atau tabiat yang menyerupai penderma.


Namun, sains moden menghadapi beberapa kelemahan:


Bukti empirik masih terhad kepada kes individu.


Neurosains menegaskan otak tetap pusat utama memori.


Faktor psikologi dan sugesti sukar dipisahkan daripada bukti biologi.


Perspektif Islam

Islam melihat emosi dan memori tidak hanya berpusat pada otak, tetapi juga melibatkan hati (qalb) dan seluruh tubuh:


Qalb sebagai pusat kefahaman dan emosi: Al-Quran menyatakan, “Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang ada di dalam dada” (al-Hajj: 46).


Tubuh sebagai saksi amal: Pada Hari Kiamat, anggota tubuh akan bersaksi atas segala perbuatan manusia (Yasin: 65). Ini menunjukkan tubuh menyimpan rekod yang tidak terhapus.


Warisan trauma dan ujian: Konsep qadar dan fitrah mengiktiraf kewujudan kecenderungan yang diwarisi. Hal ini beriringan dengan penemuan sains tentang epigenetik.


Pemindahan organ: Walaupun Islam membenarkan pemindahan organ atas darurat, roh dan identiti manusia tidak berpindah bersama organ.


Kesimpulan

Konsep cellular memory masih bersifat hipotesis dalam sains moden, namun epigenetik dan psikosomatik memberi bukti sokongan yang semakin berkembang. Islam pula telah lebih awal menegaskan bahawa hati dan tubuh mempunyai peranan dalam menyimpan rekod emosi serta amal. Dengan itu, cellular memory dapat dilihat sebagai titik temu antara penemuan sains moden dengan pandangan Islam mengenai hubungan tubuh, emosi, dan spiritualiti manusia.


Kajian lanjut diperlukan, bukan sahaja dari sudut biologi tetapi juga teologi, bagi membina kefahaman holistik tentang hakikat diri manusia.


Rujukan

Liester, M. B. (2020). Personality changes following heart transplantation. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31739081/

Chou, P. C. (2024). Mechanisms of Epigenetic Inheritance in Post-Traumatic Stress Disorder. PubMed Central. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10817356/

Yehuda, R. (2018). Intergenerational transmission of trauma effects. PubMed Central. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6127768/

Mohamed, Y. (2020). Perspectives on Islamic Psychology: al-Raghib al-Isfahani on the Healing of Emotions in the Qur'an. Yaqeen Institute. https://yaqeeninstitute.org/read/paper/perspectives-on-islamic-psychology-healing-of-emotions-in-the-quran

Abdul-Rahman, Z. (2017). Islamic Spirituality and Mental Well-Being. Yaqeen Institute. https://yaqeeninstitute.org/read/paper/islamic-spirituality-and-mental-well-being

No comments: