Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Laut Dalam

>> Sunday, September 13, 2009

Assalamualaikum! Selamat bertemu kembali...

Insya Allah pada kali ini, tim Mukjizat Saintifik akan membincangkan tentang lautan dalam dan kegelapan lautan. Ia merupakan satu tempat yang mustahil bagi mana-mana manusia pada zaman Nabi Muhammad S.A.W untuk sampai ke dasarnya.

Ini kerana tubuh manusia tidak akan mampu untuk menyelam di dalam air tanpa bantuan alatan kecuali sedalam 30 meter sahaja lebih kurang. Pada kedalaman ini, tubuh manusia akan menghadapi tekanan udara 4 kali ganda daripada tekanan udara biasa yang menyebabkan gas nitrogen melarut di dalam darah dan memberi kesan terhadap tubuh seterusnya penguasaan terhadap tubuhnya akan hilang lalu melonjakkannya ke permukaan.

Jadi, termasuk dalam perkara yang mustahil untuk manusia sampai dengan tubuhnya tanpa bantuan peralatan pada kedalaman 100 meter atau 200 meter. Sememangnya, pada zaman Nabi Muhammad S.A.W, Ilmu Samudera (Oceanography) dikuasai cerita-cerita dongeng dan kepercayaan karut dan Nabi Muhammad S.A.W sendiri berada di dalam masyarakat padang pasir dan tidak pernah belayar di lautan seumur hidup Baginda.



Ikuti entri seterusnya...

1 comments:

Anonymous October 21, 2009 at 11:41 PM  

http://sangtawal.blogspot.com/2009/10/misteri-angka-13-kepada-melayu-dan.html

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP