Wednesday, August 14, 2019

Faedah-Faedah Pencegahan Bagi Puasa - Akhir

Puasa dianggap sebagai suatu pencegahan daripada penyakit otak dan jiwa serta telah terbukti kesannya terhadap penyakit ‘split personality’. Dr. Yuri Nikolayev daripada Institut Psikologi di Moscow telah mengisyaratkan kepada perkara tersebut dengan kata-katanya: “The hunger treatment gives the entire nervous system and the brain a rest. The body is cleansed of poisons, and the tissues and the various glands are renovated. Resting the brain forms the basis for the treatment of various neuropsychiatric disorders. Treatment through fasting is an internal operation, without a scalpel”.


Maksud: “Rawatan dengan berlapar memberikan kerehatan kepada semua sistem saraf dan minda. Tubuh dibersihkan daripada toksin-toksin, dan tisu-tisu serta pelbagai kelenjar akan diperbaiki. Merehatkan minda membentuk asas rawatan untuk pelbagai gangguan ‘neuropsychiatric’. Puasa merupakan kaedah rawatan pembedahan dalaman tanpa melalui  proses pembedahan”.


Rujukan: 

Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani

Monday, August 13, 2018

Faedah-Faedah Pencegahan Bagi Puasa - 5

Ia dapat mengurangkan dan menenangkan lonjakan naluri seks, yang demikian itu dapat melindungi tubuh daripada ketidakstabilan rohani dan jasmani. Selain itu, Rasulullah S.A.W telah memerintahkan pemuda-pemuda yang tidak mampu berkahwin supaya berpuasa. Baginda S.A.W bersabda:

 

يا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ البَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ، ومَن لَمْ يَسْتَطِعْ فَعليه بالصَّوْمِ؛ فإنَّه له وِجَاءٌ.


Maksud: “ Wahai pemuda-pemuda! Sesiapa di kalangan kamu yang mampu untuk melakukan persetubuhan, maka hendaklah dia berkahwin. Sesiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa, kerana ia adalah pendinding”. Makna ‘pendinding’ ialah perlindungan.

[HR al-Bukhari, no. 5065; Muslim, no. 3398]


Rujukan: 

Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani

Monday, August 14, 2017

Faedah-Faedah Pencegahan Bagi Puasa - 4

Ia melindungi daripada bahaya-bahaya toksin yang terkumpul dalam tubuh dan tisu-tisunya.


Rujukan: 

Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani

Sunday, August 14, 2016

Faedah-Faedah Pencegahan Bagi Puasa - 3

Ia melindungi tubuh daripada pembentukan batu karang kerana kadar natrium dalam darah akan ditingkatkan lalu ia akan menghalang penghabluran garam-garam kalsium. Pertambahan unsur polina dalam air kencing akan membantu untuk menghalang penyerapan garam-garam air kencing yang akan membentuk batu-batu kecil di saluran air kencing.


Rujukan: 

Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani

Friday, August 14, 2015

Faedah-Faedah Pencegahan Bagi Puasa - 2

Ia melindungi daripada penyakit kegemukan dan bahaya-bahayanya: kegemukan terhasil daripada kegagalan di dalam pembentukan makanan atau faktor tekanan suasana atan jiwa atau sosial, dan kadangkala kesemua faktor ini bergabung untuk menghasilkan kegemukan. Oleh sebab itu, kegemukan boleh dihalang dengan berpuasa; melalui ketenangan jiwa dan fikiran hasil daripada suasana keimanan yang melingkungi orang-orang yang berpuasa.


Rujukan: 

Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani

Thursday, August 14, 2014

Faedah-Faedah Pencegahan Bagi Puasa - 1

Ia menguatkan sistem imun dan melindungi tubuh daripada banyak penyakit seperti: indeks tugas sel limfa bertambah baik sebanyak sepuluh kali ganda. Sel-sel yang bertanggungjawab untuk pertahanan semula jadi akan bertambah sebagaimana akan bertambah kadar sesetengah antibodi bagi sebahagian hidupan-hidupan makro yang menyebabkan penyakit di dalam tubuh. Begitu juga tindak balas pertahanan akan diaktifkan hasil pertambahan protein lemak tak tepu.


Rujukan: 

Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani


Wednesday, August 14, 2013

Bentuk-Bentuk Mukjizat Berkaitan Penegahan Orang Yang Berpuasa Daripada Marah


Ilmu Sains telah menemui bahawa orang yang berpuasa sekiranya dia marah lalu memberikan reaksi tegang, maka perembesan hormon-hormon adrenalin dalam darah akan meningkat dengan kadar pertambahan yang besar mencecah 20 atau 30 kali ganda daripada kadar biasa ketika tersangat marah atau ketika pertengkaran.


Jika ini berlaku diawal hari puasa, sewaktu proses penghadaman dan penyerapan, maka proses penghadaman dan penyerapan makanan akan terganggu, ditambah dengan gangguan umum pada seluruh sistem tubuh.


Rujukan: 

Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani

Tuesday, August 14, 2012

Kenapa Berbuka Puasa Dengan Buah Tamar?


Buah tamar dikira sebagai sebahagian daripada makanan yang terkaya dengan gula glukosa. Jadi, ia adalah makanan terbaik yang diberikan kepada tubuh ketika itu. Buah tamar mengandungi nisbah kandungan gula yang tinggi berkitar di antara 75-87%, glukosa membentuk 55% daripadanya, manakala fruktosa sebanyak 45%, ditambah pula nisbah daripada protein-protein, lemak, sebahagian vitamin dan mineral. Fruktosa akan bertukar kepada glukosa dengan tersangat cepat lalu ia segera diserap secara langsung daripada sistem penghadaman bagi menghilangkan keadaan terdesak tubuh yang memerlukan tenaga.


Kesemua vitamin yang terdapat dalam buah tamar mempunyai peranan yang aktif terhadap proses-proses pembentukan makanan dan ia mempunyai  kesan penenang saraf-saraf.


Mineral-mineral pula mempunyai peranan utama di dalam pembentukan enzim-enzim penting dalam proses-proses aktif tubuh. Ia juga mempunyai peranan penting terhadap penguncupan dan penegangan otot-otot serta pengimbangan asid utama dalam tubuh. Lalu, dengan perkara demikian, sebarang ketegangan otot atau saraf akan hilang dan keaktifan dan ketenangan akan meliputi ke seluruh tubuh.


Rujukan: 

Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani

Thursday, June 30, 2011

Sebahagian Faedah Puasa Syar'i Islam

1.Pembersihan daripada toksin-toksin dalam badan.

Tubuh manusia terdedah kepada banyak bahan-bahan berbahaya dan toksin-toksin yang kadang-kadang tertimbun pada tisu-tisunya. Kebiasaannya toksin-toksin ini masuk ke dalam tubuh melalui makanan yang dimakan dalam kuantiti yang banyak. Sumber-sumber rujukan perubatan menyatakan bahawa hampir kesemua makanan pada zaman ini mengandungi kuantiti kecil bahan-bahan bertoksin. Bahan-bahan ini ditambah dalam makanan sewaktu penyediaan dan penyimpanan seperti perisa-perisa, pewarna-pewarna, anti-anti pengoksidaan, bahan-bahan pengawet serta tambahan-tambahan bahan kimia daripada tumbuhan atau haiwan. 


Ini ditambah dengan toksin-toksin yang kita hirup daripada ekzos-ekzos kenderaan, gas-gas kilang, toksin-toksin ubat-ubatan yang dimakan oleh manusia tanpa pengawasan sehinggalah kepada yang lain-lain, daripada toksin-toksin hidupan mikro yang mendiami tubuh kita dalam jumlah yang melampaui gambaran dan bilangan. Akhir sekali, sisa-sisa pembakaran dalaman sel-sel yang mengalir di dalam darah sebagai gas karbon dioksida, urea, keratin, ammonia, sulfur-sulfur, asid urik, sisa-sisa makanan yang telah dihadamkan serta gas-gas beracun yang terhasil daripada penapaian dan pembusukan makanan seperti indole, skatole dan fynole. 


Allah S.W.T telah menjadikan untuk tubuh manusia jalan untuk pelepasan dan pembebasan daripada toksin-toksin ini. Hati yang merupakan organ utama berfungsi membersihkan tubuh daripada toksin-toksin. Namun, hati mempunyai daya usaha dan tenaga yang terhad. Kadangkala sel-selnya ditimpa kepincangan disebabkan faktor-faktor penyakit atau faktor-faktor semula jadi seperti lanjut usia. Lalu, sebahagian bahan bertoksin ini mendap dalam tisu-tisu tubuh khususnya pada tempat menyimpan lemak.


Ketika berpuasa, sejumlah besar daripada lemak-lemak yang tersimpan di dalam tubuh, akan dipindahkan ke hati untuk dioksidakan dan dimanfaatkan. Juga dikeluarkan toksin-toksin yang larut pada hati lalu dihilangkan sifat toksin tersebut. Seterusnya, hati akan membuangnya bersama kumuhan-kumuhan tubuh.


Oleh sebab proses-proses pemusnahan yang berlaku di hati ketika berpuasa melebihi kadar proses-proses pembinaan asimilasi makanan, maka peluang untuk membuang toksin-toksin yang tertimbun dalam sel-sel badan akan bertambah dalam jangka masa ini dan akan bertambah juga keaktifan sel-sel hati di dalam menghilangkan sifat toksin daripada kebanyakan bahan bertoksin. Demikianlah, puasa diterima pakai sebagai akuan kesihatan ‘selamat’ untuk organ-organ tubuh.


Macfadden; beliau di antara pakar perubatan antarabangsa yang mengambil berat tentang kajian berkaitan puasa dan kesan-kesannya berkata: “Setiap manusia memerlukan kepada puasa sekali pun dia tidak sakit; kerana toksin-toksin makanan dan ubat-ubatan berkumpul di dalam badan lalu menjadikannya seperti orang sakit dan membebankannya, maka keaktifannya akan berkurangan. Apabila seseorang berpuasa, dia akan terlepas daripada bebanan toksin-toksin tersebut dan dia akan merasai kecergasan dan kekuatan yang tidak pernah dialami sebelum itu.

2.Pembersihan daripada lemak-lemak. 

Kegemukan adalah berkait rapat dengan pengambilan makanan yang terlampau banyak, khususnya makanan-makanan yang kaya dengan lemak, ditambah dengan kemudahan-kemudahan hidup yang merehatkan. Kegemukan adalah satu masalah yang tersebar luas. Kajian mendapati bahawa kegemukan akan diiringi dengan peningkatan bahaya penyakit-penyakit koronari jantung seperti kegagalan jantung, strok, penyakit koronari arteri dan penyakit tersumbat arteri-arteri yang mengelilingi jantung.


Puasa Syarii Islam dianggap sebagai contoh unik bagi pencegahan dan rawatan kegemukan. Dalam masa yang sama, pemakanan yang sederhana dan halangan daripadanya disertai dengan kecergasan dan pergerakan menjadi dua faktor berkesan di dalam mengurangkan berat. Demikian itu, ialah dengan penambahan tahap metabolisme makanan selepas hidangan sahur dan perpindahan lemak yang tersimpan untuk pengoksidaan di dalam menghasilkan tenaga yang lazim selepas separuh waktu siang. 


Oleh itu, Puasa Syarii Islam merupakan suatu pemeliharaan melalui hidangan sahur dan kesederhanaan di dalam pemakanan, disertai pergerakan dan keaktifan semasa berpuasa, dapat menghasilkan satu sistem pemakanan yang berjaya untuk merawat kegemukan.


Manakala sistem ‘Puasa Perubatan’ yang panjang melalui halangan menyeluruh daripada makan, akan membawa kepada penurunan metabolisme hasil daripada berhentinya sistem saraf Sympathetic. Keseluruhan berat yang hilang ialah air, manakala tubuh kekal menyimpan tenaga dan garam.


3.Pembaharuan sel.

Kebijaksanaan Allah menuntut berlakunya perubahan dan penggantian bagi setiap benda mengikut disiplin yang tetap. Disiplin ini telah menentukan untuk tubuh manusia, kandungan sel-selnya akan diganti sekurang-kurangnya setiap enam bulan dan sesetengah tisu akan diperbaharui sel-selnya dalam jangka masa yang singkat; dikira dengan hari atau minggu. Sel-sel berkenaan akan menjadi tua dan kemudiannya mati, lalu sel-sel lain yang baru akan terbentuk untuk menyambung perjalanan hidup sehingga datang ajal manusia tersebut. Bilangan sel yang mati dalam tubuh manusia dalam satu saat mencecah sehingga 125,000,000 sel dan lebih daripada jumlah ini diperbaharui pada setiap hari -pada peringkat tumbesaran, juga pada pertengahan umur yang kemudiannya akan menyusut dan berkurangan jumlah bilangan sel-sel yang diperbaharui apabila semakin lanjut usia.


Asid amino adalah bahan yang membentuk binaan asas pada sel-sel. Di dalam Puasa Syarii Islam, asid-asid ini yang datang daripada makanan akan berkumpul bersama asid-asid yang terhasil daripada proses pemusnahan di tempat berhimpun asid-asid amino di hati. Di dalamnya akan berlaku peralihan dalaman yang berskala luas dan disempurnakan ulangan pengagihan asid amino selepas proses peralihan dalaman serta penggabungannya dalam juzuk-juzuk kecil yang lain. Daripadanya akan diperbuat semua jenis protein sel, protein plasma, hormon serta benda-benda lain daripada gabungan-gabungan aktif. Ini akan memberikan blok-blok bagi sel-sel baru menyempurnakan binaannya, meningkatkan keupayaan tugasnya yang hasilnya akan kembali kepada tubuh manusia berupa kesihatan, perkembangan dan keafiatan.


Perkara ini tidak berlaku dalam ‘Puasa Perubatan’ disebabkan pemusnahan berterusan kandungan-kandungan sel dan terhalang daripada asid-asid amino utama. Apabila sebahagian blok-blok lama kembali untuk pembaikan semula, keupayaannya akan menjadi lemah seterusnya tubuh akan terdedah kepada penyakit-penyakit atau kerosakan. Kekurangan satu asid amino asas yang masuk dalam struktur binaan protein khas akan menyebabkan protein ini tidak terbentuk.


Apa yang lebih menakjubkan, baki asid-asid amino yang terbentuk daripada protein ini akan musnah dan binasa.


4.Melambatkan proses penuaan.

Majalah Britain, Nature telah mendedahkan satu kajian saintifik bahawa puasa yang terancang atau separa akan menyebabkan keaktifan pada gen-gen yang berfungsi untuk merembeskan hormon-hormon yang akan membantu sel-sel untuk melambatkan proses penuaan terhadap manusia dan juga hormon-hormon yang akan menambahkan keaktifan tubuh. Hasil-hasil daripada kajian ini telah mengenal pasti bahawa proses penyediaan makanan dan penghadaman akan menghasilkan bahan-bahan beracun yang akan merosakkan sel-sel. Manakala pengurangan kuantiti makanan disertai dengan melakukan pergerakan yang banyak untuk membakar tenaga akan meningkatkan kesihatan dan dapat menghentikan proses pemusnahan. Seterusnya ia akan menambah kebarangkalian meningkatnya purata umur.

Kajian telah menjelaskan bahawa puasa separa daripada makanan dan ‘Puasa Perubatan’ yang terancang boleh membawa kepada tindak balas yang menjadikan sel-sel bertindak menentang kematiannya dan dapat hidup untuk jangka masa yang lebih panjang. Kajian berkenaan menyatakan lagi bahawa kunci kesihatan terealisasi pada pembatasan pengambilan makanan (Puasa Perubatan separa atau terancang) di dalam sistem pemakanan sepanjang hayat dan semampu mungkin. Ia adalah di antara perkara yang memberikan kesan positif dan membantu melambatkan proses penuaan. 

Rujukan: 
Buku Keajaiban Puasa oleh Shaykh 'Abd al-Majid al-Zindani

Thursday, July 29, 2010

Buku Keajaiban PUASA Mukjizat dan Pembuktian Saintifik

Oleh
Shaykh 'Abd al-Majid Al-Zindani




Sinopsis:
-->
Buku ini mengutarakan tentang keserasian ibadat puasa dengan konsep sains perubatan moden. Semoga ia dapat memberikan suntikan baru dalam menjalani ibadat puasa.
-->

Saturday, July 10, 2010

Hikmah Penciptaan Manusia

Jika ditanyakan kepada mana-mana individu apakah fungsi mata, telinga, akal, tangan, kaki dan kesemua anggota badan manusia, mereka akan menyatakan satu persatu fungsi anggota tersebut. Tidak ada sesuatu pun pada manusia daripada sel-sel yang seni sehinggalah kesemua anggota badan kecuali di sana ada tugas dan fungsi tertentu.


Persoalannya, kalaulah kesemua bahagian anggota itu mempunyai tugasan tertentu, maka apakah fungsi dan tugas manusia yang terdiri daripada anggota yang memang diketahui mempunyai tugas dan fungsi itu?


Bagi kita penganut Islam, jawapan kepada persoalan ini telah dijawab oleh Allah di dalam Al-Quran melalui dakwah para rasul. Tetapi kaum Kuffar apabila ditanya tentang hikmah kewujudan mereka di atas muka bumi, mereka tidak dapat memberikan jawapan yang jelas.


Kita akan mendapati daripada mereka jawapan yang pelbagai. Tetapi kebanyakan mereka akan mengatakan kehidupan ini adalah setakat di dunia kemudian lenyap begitu sahaja. Apa yang menghairankan, orang kafir yang belajar ilmu kedoktoran yang mengetahui fungsi dan tugas setiap juzuk tentang diri manusia pun tetap tidak dapat menjawab apakah fungsi dan tugas seorang manusia secara keseluruhan!!!



Jikalau kita mengatakan kepada mereka, sesungguhnya para doktor kamu adalah sia-sia dalam kerjaya mereka, mereka pasti akan mengejek kata-kata ini dengan berkata: adakah sesuatu yang sia-sia bagi orang yang merawat penyakit pada mata , mulut, perut, hati, apabila ia diserang penyakit? Sesungguhnya para doktor kami lebih tinggi untuk dinisbahkan kepada mereka dengan sia-sia.



Kita mengatakan kepada mereka kembali: kamu benar. Sesungguhnya orang yang membaiki kerosakan, merawat penyakit pada anggota tidak melakukan kerja sia-sia. Akan tetapi, bagaimana pula sangkaan kamu terhadap Pencipta mata, mulut, perut, hati dan manusia itu sendiri? Adakah hanya sia-sia dalam ciptaan-Nya?



Sesungguhnya Allah SWT Maha Mulia dan Maha Tinggi untuk dinisbahkan kepada-Nya dengan sia-sia. Firman Allah SWT:



{أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لاَ تُرْجَعُونَ}(المؤمنون/115).


[23.115] "Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?"

Friday, July 2, 2010

Hikmah Penciptaan Manusia

Muqaddimah



Firman Allah SWT :



{وَالْعَصْرِ}(العصر/1).

{إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ}(العصر/2).

{إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ }(العصر/3).


[103.1] Demi Masa!

[103.2] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -

[103.3] Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.



Allah SWT bersumpah dengan masa yang merupakan salah satu makhluk-Nya. Kita sekarang berada di penghujung tahun sama ada Hijrah atau Masihi. Sedikit masa lagi, kita akan menyambut tahun baru dan meninggalkan tahun yang telah berlalu. Dengan berlalunya tahun tersebut, maka berlalulah umur setiap manusia.


Sesiapa yang mempunyai kadar umur tertentu pada akhir tahun yang lepas, maka telah berkurangan daripada umurnya setahun. Sesiapa yang pada hari ini berada dalam umur remaja, ada yang berada dalam umur dewasa, di sana juga ada yang masih kanak-kanak, ada yang masih di peringkat janin dalam perut ibu seterusnya ada yang masih di alam ghaib.


Berlalu tahun ke tahun dan keluar generasi demi generasi kepada kewujudan secara berterusan, kemudian mereka saling meninggalkan antara satu sama lain. Maka berakhirlah umur-umur sebagaimana berakhirnya perhitungan tahun. Lalu berpindahlah manusia daripada tempat beramal ke tempat pembalasan.


Setiap seorang daripada kita akan meninggalkan kesemua yang dicintai yang diambil berat supaya terus kekal bersamanya. Segala miliknya di dunia pasti ditinggalkan. Firman Allah SWT:


{وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ وَمَا نَرَى مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمْ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَضَلَّ عَنكُمْ مَا كُنتُمْ تَزْعُمُونَ}(الأنعام/94).


[6.94] Dan demi sesungguhnya, kamu tetap datang kepada Kami (pada hari kiamat) dengan bersendirian, sebagaimana Kami jadikan kamu pada mulanya; dan kamu tinggalkan di belakang kamu apa yang telah kami kurniakan kepada kamu; dan Kami tidak melihat beserta kamu penolong-penolong yang kamu anggap dan sifatkan bahawa mereka ialah sekutu-sekutu Allah dalam kalangan kamu. Demi sesungguhnya, telah putuslah perhubungan antara kamu (dengan mereka), dan hilang lenyaplah daripada kamu apa yang dahulu kamu anggap dan sifatkan (memberi faedah dan manfaat).


Hukum lampau sama ada ke atas raja-raja, pemerintah-pemerintah, fakir miskin, daripada makhluk Allah SWT di atas muka bumi adalah secara sama rata. Tiada seorang yang terkecuali walau sekuat mana sekali pun, sebanyak mana harta dan juga setinggi mana pangkat yang disandangi. Allah merupakan yang Maha Berkuasa memaksakan kematian ke atas mereka serta menghadapkan mereka kepada-Nya untuk dihisab. Firman Allah SWT:



{إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ }(الغاشية/25).

{ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ }(الغاشية/26).


[88.25] Sesungguhnya kepada Kamilah kembalinya mereka,

[88.26] Selain dari itu, sesungguhnya tanggungan Kamilah soal menghitung amal mereka.


Apabila nyawa telah sampai di halkum, kita akan mengetahui hakikat dunia dan nilainya. Pada saat itu, kita akan mengetahui bahawa perkara paling penting yang mesti diambil berat secara serius, menjuruskan segala kehidupan adalah semata-mata kerananya dan mati pula adalah untuknya, ia adalah merupakan urusan yang terhasil dengan menyedari juga melaksanakan hikmah daripada kewujudan kita dalam kehidupan.


Demikianlah urusan yang paling besar, sesungguhnya kita telah diciptakan supaya mengabdikan diri kepada Allah SWT. Kita diciptakan untuk melaksanakan kehendak-Nya melalui kewujudan di dunia ini.


Semasa nazak, kita akan bertanya kepada diri sendiri, adakah aku telah memanfaatkan daripada kehidupan yang telah berlalu? Adakah aku telah memanfaatkan hari-hari, malam-malam, dan tahun demi tahun? Adakah aku telah bersedia untuk bertemu Tuhanku atau pun aku telah berpaling, lupa, buat-buat lupa, mengikut hawa nafsu syahwat, menyimpang daripada urusan yang sangat penting yang kerananya aku dicipta?


Sedangkan sekarang ini, sedang menuju ke tempat dihitung amalan. Setiap sesuatu di dunia dan benda-benda yang Allah telah kurniakan adalah bertujuan untuk pengabdian kepada-Nya. Kita mestilah menjadikan (kurniaan tersebut) tunduk kepada perintah Allah SWT agar kita tidak keluar daripada dunia ini kecuali kita telah melaksanakan perintah Tuhan Penguasa alam. Firman Allah SWT:



{قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَاي وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ}(الأنعام/162).

{لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ}(الأنعام/163).


[6.162] Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

[6.163] Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya)".


Kita tidak akan menyekutukan bersama Allah sesuatu pun di dalam ibadat. Allah yang Esa menciptakan kita, memberi rezeki, menciptakan kesemua makhluk, maka hanya Dialah yang layak disembah tanpa disekutukan dengan-Nya sesuatu pun.


Sunday, September 13, 2009

Laut Dalam

Assalamualaikum! Selamat bertemu kembali...

Insya Allah pada kali ini, tim Mukjizat Saintifik akan membincangkan tentang lautan dalam dan kegelapan lautan. Ia merupakan satu tempat yang mustahil bagi mana-mana manusia pada zaman Nabi Muhammad S.A.W untuk sampai ke dasarnya.

Ini kerana tubuh manusia tidak akan mampu untuk menyelam di dalam air tanpa bantuan alatan kecuali sedalam 30 meter sahaja lebih kurang. Pada kedalaman ini, tubuh manusia akan menghadapi tekanan udara 4 kali ganda daripada tekanan udara biasa yang menyebabkan gas nitrogen melarut di dalam darah dan memberi kesan terhadap tubuh seterusnya penguasaan terhadap tubuhnya akan hilang lalu melonjakkannya ke permukaan.

Jadi, termasuk dalam perkara yang mustahil untuk manusia sampai dengan tubuhnya tanpa bantuan peralatan pada kedalaman 100 meter atau 200 meter. Sememangnya, pada zaman Nabi Muhammad S.A.W, Ilmu Samudera (Oceanography) dikuasai cerita-cerita dongeng dan kepercayaan karut dan Nabi Muhammad S.A.W sendiri berada di dalam masyarakat padang pasir dan tidak pernah belayar di lautan seumur hidup Baginda.



Ikuti entri seterusnya...

Friday, May 15, 2009

Tanda dan Bukti Kerasulan (Mukjizat)

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali. Kali ini tim Mukjizat Saintifik akan membincangkan tentang tanda-tanda dan bukti-bukti kerasulan yang merupakan satu sempadan pemisah di antara Rasul yang benar dan orang-orang yang berdusta.

Allah telah menjadikan bukti-bukti dan mukjizat-mukjizat sebagai penyaksian daripada-Nya yang membuktikan kerasulan supaya manusia tidak dapat membohongi mereka. Firman Allah Taala :

رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ ِلأَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (النساء/165)

Rasul-rasul (yang Kami telah utus kan itu semuanya) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman), dan pembawa amaran (kepada orang-orang yang kafir dan yang berbuat maksiat), supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah (atau sebarang alasan untuk berdalih pada hari kiamat kelak) terhadap Allah sesudah mengutus kan Rasul-rasul itu. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. [An-Nisaa' : 165]

Seseorang Rasul akan mencabar kaumnya supaya mendatangkan sesuatu yang sama dengan apa yang telah mereka perlihatkan daripada mukjizat-mukjizat yang melemahkan manusia di hadapan nya. Lalu mereka tunduk kepada bukti kerasulan tersebut dan mukjizatnya seterusnya mereka tahu bahawa dia adalah utusan Allah pencipta mereka.

Sebagai contoh, Allah telah menceritakan dalam al-Quran tentang kisah Nabi Musa dan Firaun. Allah mengutus kan Nabi Musa untuk menyampaikan dakwah kepada Firaun. Allah memberikan bukti-bukti dan dalil-dalil yang berupa mukjizat kepada Nabi Musa suatu perkara seumpama sihir tetapi bukan sihir kerana kepakaran tukang-tukang sihir Firaun adalah dalam bidang sihir. Firman Allah Taala:


{فَأَلْقَى مُوسَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ}(الشعراء/45).

{فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ}(الشعراء/46).

{قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ}(الشعراء/47).

{رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ}(الشعراء/48).


Terjemahan : Kemudian Nabi Musa pula mencampakkan tongkatnya, tiba-tiba tongkatnya itu menelan apa yang mereka pura-pura adakan (dengan sihir mereka). Maka (kemenangan Nabi Musa menjadikan) ahli-ahli sihir itu segera merebahkan diri: sujud, Sambil berkata: "Kami beriman kepada Tuhan sekalian alam, "Tuhan Nabi Musa dan Nabi Harun". [As-Syu'araa : 45- 48]

Mereka telah melihat bukti dan mukjizat baginda lantas beriman dengan Rasul dan mempercayainya. Jadi, mukjizat yang disaksikan menjadi bukti dan hujah untuk membangkitkan keyakinan dalam hati seterusnya mereka membina keimanan berupa keyakinan berdasarkan bukti mukjizat tersebut.Read more

Apakah bentuk mukjizat untuk kita pada zaman sains dan teknologi ini? Ikuti entri akan datang...


Wednesday, June 18, 2008

Mukjizat Saintifik Al-Quran & As-Sunnah - Suatu Pengenalan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Mohon kemaafan dari tim kami kerana kesulitan untuk mengemas kini laman ini. Semoga Allah memberi taufik dan inayah kepada kita semua. Pada kali ini Mukjizat Saintifik akan mula membawa pembaca sekelian kepada topik sebenar kewujudan blog ini iaitu Membongkar Mukjizat Nabi. Sebelum itu ada baiknya kita mengetahui beberapa perkara bagi menambahkan lagi pemahaman kita terhadap mukjizat saintifik.

Allah telah menjadikan Agama sebagai wadah bagi menjelaskan kepada manusia pelbagai persoalan mengenai kehidupan dan matlamat kehidupan ini.Tanggungjawab menyampaikan Agama dan mengenalkan manusia dengan Penciptanya telah diberikan kepada wakil-wakil yang dipilih oleh Allah.Wakil-wakil Allah di muka Bumi adalah para Rasul -عليهم الصلاة والسلام- yang Allah wahyukan kepada mereka segala ajaran yang perlu disampaikan kepada manusia. Firman Allah Taala yang bermaksud:

"Rasul-rasul (yang Kami telah utuskan itu semuanya) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman), dan pembawa amaran (kepada orang-orang yang kafir dan yang berbuat maksiat), supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah (atau sebarang alasan untuk berdalih pada hari kiamat kelak) terhadap Allah sesudah mengutuskan Rasul-rasul itu. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (al-Nisa': 165)

Jadi, timbul persoalan sekarang bagaimanakah cara untuk kita mengenali utusan-utusan Allah?

Para Rasul yang diutuskan oleh Allah adalah manusia biasa seperti kita; mereka makan, minum, tidur, sakit dan berjalan seperti kita. Firman Allah Taala yang bermaksud:

"Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang yang tentu makan minum dan berjalan di pasar-pasar," (al-Furqan: 20)

Manusia mempunyai kesukaran untuk patuh atau mempercayai sesuatu melainkan dengan bukti yang nyata. Tanpa bukti dan keterangan, dengan mudah manusia akan menolak untuk patuh dan taat.

Jika anda sedang memandu di jalan raya dan anda melihat tanda:

Lalu anda lihat salah seorang daripada dua orang yang di sebelah kiri dan kanan ini sedang menunggu, siapakah yang anda akan patuh dan mengapa???

Justeru itu Allah mengetahui para Rasul Nya akan didustai oleh manusia, maka Dia telah memperkuatkan mereka (para Rasul) dengan tanda-tanda untuk menjadi bukti bahawa mereka adalah utusan Allah. Firman Allah Taala yang bermaksud:

"Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan" (al-Hadid:25)

Oleh itu, apakah tanda atau bukti yang menyatakan mereka adalah utusan Allah??? Tunggu siri yang akan datang...

Thursday, February 14, 2008

Matlamat Kehidupan - Siri Akhir

Assalamualaikum dan salam bahagia. Alhamdulillah kerana kesempatan dan ruang yang diizinkan oleh Allah kepada kami, maka dapatlah kami menyambung perbincangan yang berkisar kepada persoalan matlamat kehidupan.

Dari artikel-artikel lepas, kita mengetahui bahawa setiap perkara yang wujud di atas muka bumi ini mempunyai tujuan dan matlamatnya. Dari seremeh-remeh benda hinggalah kepada sebesar-besar perkara. Kita dapat mengetahui fungsi semut dan tujuan kehidupannya walaupun ia amat dibenci oleh suri rumah. Kita mula dapat memahami mengapakah lalang begitu galak tumbuh selepas hutan ditebas. Kita semua semakin menyedari kepentingan gunung berapi. Sistem tubuh manusia dalam anggota badan kita telah pun kita mengetahuinya secara umum. Hikmah puasa yang disyariatkan oleh Islam telah pun terbongkar. Kebenaran al-Quran pun telah terserlah. Persoalannya, hikmah dan matlamat kewujudan kita.

Kita semua telah meyakini bahawa kitab al-Quran adalah suatu kitab yang benar lagi suci dari segala kekurangan dan kesilapan. Namun ramai di kalangan kita terlalu alpa sehingga terlepas pandang akan pemberitahuan Allah berkenaan dengan tujuan dan matlamat kehidupan manusia. Adakah kita semua pernah mengetahui akan ayat al-Quran yang bermaksud: walaupun letusannya menggerunkan hati.
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu."!!!

Ya!!! Tujuan hidup kita di dunia ini tidak lain dan tidak bukan untuk beribadat kepada Allah. Ibadat??? Bagaimanakah cara beribadat? Adakah ibadat itu hanya yang asas sahaja?

Tunggu!!! Persoalan ini akan diungkap di siri akan datang...

Saturday, November 17, 2007

Matlamat Kehidupan - Semakin Hampir Jawapannya?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kali ini Mukjizat Saintifik ingin mengajak para pembaca yang budiaman kembali kepada Matlamat Kehidupan. Para pembaca sekalian telah melalui beberapa pembongkaran yang telah dibuat dan diharap ianya dapat membantu kita dalam memilih utusan Pencipta yang manakah yang betul-betul asli dari Pencipta.

Kami dari Tim Mukjizat tidak berniat membongkar kesalahan dan pembohongan kitab-kitab samawi mutakhir yang telah direka-reka oleh penganut masing-masing, tetapi cukuplah menyatakan kebenaran mutlak yang terkandung dalam kitab utusan terakhir Pencipta alam ini. Kita semua telah didedahkan tentang kebenaran ayat kitab utusan terakhir Pencipta iaitu al-Quran berkenaan dengan puasa. Terdapat tiga pembongkaran yang berjaya dibuat berdasarkan kajian dan teknologi terkini.

Berdasarkan kepada tiga pembongkaran ini, adakah kita semua boleh menilai kitab manakah yang betul-betul mutlak dan terbukti kebenarannya? Adakah anda boleh membezakan di antara ketulinan dan kepalsuan kitab-kitab utusan Tuhan? Sekiranya kita betul-betul yakin dengan kitab al-Quran, maka matlamat kehidupan seorang manusia hampir menemui jawapan. Teruskan bersama kami untuk jawapan yang sudah lama terjawab...

Sunday, October 21, 2007

Tee Hui Yee dan Cellular Memory

Dikemaskini 5/9/2025

Latar belakang

Tee Hui Yee, seorang remaja perempuan Malaysia berusia 14 tahun, mengalami kegagalan jantung selepas dijangkiti virus ketika berusia dua tahun. Beliau bergantung kepada jantung mekanikal selama lebih setahun sebelum menerima transplantasi jantung sebenar. Transplantasi pertama gagal akibat penolakan organ, manakala transplantasi kedua berjaya dengan pemulihan pesakit yang memberangsangkan. Kes ini menonjolkan kepentingan teknologi perubatan moden, pemantauan klinikal rapi, serta sokongan emosi dan keluarga.


Transplantasi Jantung dan Risiko Klinikal

  • Transplantasi pertama gagal, menunjukkan risiko tinggi dalam prosedur transplantasi jantung, termasuk penolakan organ.
  • Transplantasi kedua berjaya, dengan indikator pemulihan termasuk kemampuan Tee menggerakkan anggota badan dan fungsi jantung normal.
  • Kedua-dua penerima organ (Tee dan penerima paru-paru) berada dalam keadaan kritikal selepas pembedahan, menunjukkan perlunya pemantauan klinikal rapi pasca-transplantasi.

Konsep Memori Sel (Cellular Memory)

Memori sel merujuk kepada teori bahawa sel-sel tubuh, termasuk jantung, boleh menyimpan pengalaman, emosi, atau “memori” tertentu daripada pemilik asal. Dalam konteks transplantasi jantung, beberapa kajian anekdot melaporkan penerima transplantasi mungkin mengalami perubahan personaliti, citarasa makanan, atau emosi yang seolah-olah berkait dengan penderma organ.


Perspektif Sains Moden

Sains moden menilai cellular memory melalui beberapa sudut:

  • Epigenetik: Kajian menunjukkan trauma atau pengalaman hidup boleh mengubah ekspresi gen tanpa mengubah DNA, dan kesan ini boleh diwarisi.
  • Psikosomatik: Emosi memberi kesan langsung kepada tubuh. Stres kronik, misalnya, boleh menyebabkan penyakit jantung atau gangguan hormon.
  • Pemindahan Organ: Laporan anekdot mendedahkan penerima organ (khususnya jantung) mengalami perubahan minat, mimpi, atau tabiat yang menyerupai penderma.

Namun, sains moden menghadapi beberapa kelemahan:

  • Bukti empirik masih terhad kepada kes individu.
  • Neurosains menegaskan otak tetap pusat utama memori.
  • Faktor psikologi dan sugesti sukar dipisahkan daripada bukti biologi.

Perspektif Islam

Islam melihat emosi dan memori tidak hanya berpusat pada otak, tetapi juga melibatkan hati (qalb) dan seluruh tubuh:

  • Qalb sebagai pusat kefahaman dan emosi: Al-Quran menyatakan, “Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang ada di dalam dada” (al-Hajj: 46).
  • Tubuh sebagai saksi amal: Pada Hari Kiamat, anggota tubuh akan bersaksi atas segala perbuatan manusia (Yasin: 65). Ini menunjukkan tubuh menyimpan rekod yang tidak terhapus.
  • Warisan trauma dan ujian: Konsep qadar dan fitrah mengiktiraf kewujudan kecenderungan yang diwarisi. Hal ini beriringan dengan penemuan sains tentang epigenetik.
  • Pemindahan organ: Walaupun Islam membenarkan pemindahan organ atas darurat, roh dan identiti manusia tidak berpindah bersama organ.


Hubungkait kepada Kes Tee Hui Yee

Tee menerima jantung dari seorang remaja lelaki yang meninggal dunia akibat kemalangan. Walaupun tiada bukti saintifik kukuh bahawa memori sel berlaku secara konsisten, fenomena ini menjadi perhatian dalam pemantauan psikologi penerima transplantasi.

Kes Tee boleh menjadi kajian kes untuk memahami kesan psikologi pasca-transplantasi dari perspektif teori memori sel, termasuk bagaimana perubahan emosi atau perasaan penerima mungkin dipengaruhi oleh organ baharu.


Kesimpulan

Kes Tee Hui Yee menonjolkan gabungan kejayaan teknologi perubatan, cabaran emosi dan sosial, isu etika pendermaan organ, serta kemungkinan fenomena memori sel.

Dari segi teori saintifik: konsep memori sel membuka ruang kajian mengenai kesan psikologi dan potensi perubahan emosi atau personaliti penerima transplantasi.

Kes Tee Hui Yee boleh dijadikan rujukan akademik untuk kajian perubatan, psikologi transplantasi, etika perubatan, dan fenomena memori sel dalam konteks Malaysia.

Rujukan
https://www.malaysiakini.com/news/73309

https://www.malaysiakini.com/news/73250

Liester, M. B. (2020). Personality changes following heart transplantation. PubMed. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31739081/

Chou, P. C. (2024). Mechanisms of Epigenetic Inheritance in Post-Traumatic Stress Disorder. PubMed Central. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10817356/

Yehuda, R. (2018). Intergenerational transmission of trauma effects. PubMed Central. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6127768/

Mohamed, Y. (2020). Perspectives on Islamic Psychology: al-Raghib al-Isfahani on the Healing of Emotions in the Qur'an. Yaqeen Institute. https://yaqeeninstitute.org/read/paper/perspectives-on-islamic-psychology-healing-of-emotions-in-the-quran

Abdul-Rahman, Z. (2017). Islamic Spirituality and Mental Well-Being. Yaqeen Institute. https://yaqeeninstitute.org/read/paper/islamic-spirituality-and-mental-well-being